ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | رفاه کارگر در موضوع معیشت آن گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر
سرخط خبرها

شتر کم‌مصرف و پربهره است | لزوم فرهنگ‌سازی پرورش شتر و مصرف گوشت آن در استان

  • کد خبر: ۱۰۸۱۱۵
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
شتر کم‌مصرف و پربهره است | لزوم فرهنگ‌سازی پرورش شتر و مصرف گوشت آن در استان
شتر موجودی کم‌مصرف و با بهره‌وری خوب است که در مناطق خشک و کم‌آب جایگزینی مناسب برای دیگر دام‌ها در زمینه تولید گوشت و شیر است.

طنین همتی|شهرآرانیوز، خشک‌سالی و کم‌آبی دو موضوع مهمی هستند که سالیان سال کشور با آن روبه‌رو شده است. این دو مشکل حتی می‌تواند امنیت غذایی یک منطقه را هم تحت‌تأثیر قرار دهد. به‌گفته کارشناسان، برای درامان‌ماندن امنیت غذایی کشور از وضعیت موجود، باید به‌سمت تولیدات گیاهی و دامی پرطاقت در برابر کم‌آبی و خشک‌سالی حرکت کرد.

خراسان رضوی هم از این قاعده مستثنا نیست؛ خشک‌سالی و کم‌بارشی در این منطقه این موضع را می‌طلبد که به‌سمت پرورش گیاهان و دام‌هایی با بهره‌وری خوب در وضع موجود برویم. شتر ازجمله دام‌هایی است که به‌گفته کارشناسان موجودی کم‌مصرف و پربهره است و سرمایه‌گذاری روی پرورش این موجود با وجود تأمین گوشت و شیر یک منطقه، حتی ارزش‌افزوده و ظرفیت صادرات آن را مهیا می‌کند.

شتر موجودی کم‌مصرف و پربهره

امین هراتی، دبیر کمیته فنی پرورش شتر در خراسان رضوی، گفت: شرایط زیست‌محیطی پرورش شتر نسبت به سایر دام‌ها بهتر است. محصولات لبنی و گوشتی این موجود هم بسیار پربهره است. حتی محصولات شتر جنبه درمانی هم دارد که به آن کمتر پرداخته شده و نیازمند فرهنگ‌سازی است.

ظرفیت پرورش شتر در استان وجود دارد

به‌گفته وی، استان خراسان رضوی از استان‌هایی است که خشک‌سالی و کم‌آبی در آن به چشم می‌خورد و ظرفیت خوبی برای پرورش شتر دارد؛ چون شتر هم حیوانی مقاوم در برابر خشک‌سالی و کم‌آبی است و به‌معنای واقعی کم‌مصرف و پربهره است. متأسفانه آن‌طور که باید و شاید به این دام و پرورشش رسیدگی نشده است. از زمانی که بحث سامان‌دهی شتر در استان آغاز شده است و در یک‌سال گذشته نزدیک به ۱۵۰۰ تن جو دولتی به آن تخصیص یافت که کم‌سابقه بوده است.

جمیت شتر در دو سال گذشته به‌دلیل تأمین علوفه کاسته شده است.

دبیر کمیته فنی شتر در استان گفت: جعمیت شتر استان براساس داده‌های شهرستان‌ها که هفته‌ای هم متغیر است، اکنون حدود ۱۱ هزار شتر است که به‌دلیل مشکلات اقتصادی مانند سایر دام‌های سبک و سنگین در این دو سال، این دام هم نسبتا حذف شده و آمار پرورشش کمتر هم شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید و پرورش شتر و حتی محصولات لبنی آن متأسفانه در استان خیلی کار نشده است، افزود: یکی از موضوعاتی که مطرح است، بحث صنایع تبدیلی برای شتر است و اینکه پرورش‌دهنده‌ها در استان غیرمتمرکز و پراکنده هستند.  

به‌گفته هراتی، این واحد‌ها اگر بخواهند تولید شیرشان را صنعتی کنند و به درآمدزایی برسانند، نیازمند این هستند که محصولاتشان متمرکزتر جمع‌آوری شود تا به‌سمت صنایع تبدیلی و تولید ارزش‌افزوده برای این صنعت سوق یابند. متأسفانه واحد‌های پرورش شتر به‌صورت غیرمتمرکز و پراکنده کار می‌کنند.

زمینه صنایع تبدیلی در پرورش فراورده‌های شتر فراهم شود

رئیس اتحادیه صنعت دام‌پروری استان یادآور شد: در مناطق پرجمعیت استان مراکزی برای جمع‌آوری شیر شتر و صنعتی‌سازی تولیدش برپا کردیم. در زمینه گوشت هم باتوجه‌به اینکه جمعیت شتر کم است و قیمت گوشتش حدود کیلویی ۲۱۰ هزار تومان است و به‌نسبت کیفیت و اهمیت غذایی‌اش، برایش تبلیغ کردیم.

همچنین، دوره‌های مجازی پرورش شتر را در اتحادیه برگزار کردیم. امسال کتاب پرورش شتر را رونمایی کردیم که کلیاتی درباره پرورش گوشت شتر در آن گفته شده است. اولین شرکت تعاونی شترداران خراسان رضوی را نیز سال گذشته برای هدایت شترداران به‌سمت پرورش با علم روز، ثبت کردیم.

کشت گیاهی مثل خارشتر از بیابان‌زایی جلوگیری می‌کند

این فعال صنعت دام‌پروری اشاره کرد: در خراسان رضوی ظرفیت تولید، کامل وجود دارد که همراهی دستگاه‌ها را می‌طلبد. در این زمینه جلساتی برگزار شده، اما متأسفانه به نتیجه نرسیده است. باید با همراهی ارگان‌های مربوط اراضی‌ای را که امکان کاشت خارشتر در آن هست، شناسایی کرد. خارشتر گیاهی خودرو و کم‌آب‌طلب و غذای شتر است که از نظر ارزش غذایی مانند جو است. منابع طبیعی می‌تواند زمین‌هایی را به کاشت این گیاه اختصاص دهد تا مشکلی برای تأمین غذای این حیوان نداشته باشیم. علاوه بر این، کشت گیاهی مثل خارشتر از بیابان‌زایی جلوگیری می‌کند و در وضعیتی که ما امکان تأمین نهاده دامی نداریم، می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

تأکید بر پروانه‌دارشدن شترداران در استان

هراتی با اشاره به اینکه بیشتر شترداران استان پراونه ندارند، تصریح کرد: دولت باید کمک کند که شترداران به‌سمت پروانه‌دارشدن سوق یابند. شتر به‌دلیل اینکه دامی بیابان‌گرد است، به مکانی برای نگهداری مثل گاو و گوسفند نیاز ندارد. همین موضوع مزیتی برای شتر محسوب می‌شود. ما باید واحد‌ها را به‌سمت پروانه‌دارشدن سوق دهیم.

شیرخشک شتر محبوب کشور‌های خلیج فارس

 دبیر کمیته فنی شتر در استان گفت: باید صادرات فراورده‌های شتر را فراهم کنیم. تولیدات شتر از خود شتر سودآورتر است. اگر بستری ایجاد شود که این دام را پرورش دهیم، بسیار سودآفرین است. محصولی مثل شیرخشک شتر برای کشور‌های حاشیه خلیج فارس بسیار محبوب است و می‌توان در این بستر هم سرمایه‌گذاری کرد تا به صادرات چنین محصولاتی منجر شود. در زمینه اصلاح نژاد شتر هم اقدامات خوبی انجام شده است. باید شتر‌های ارزشمندی را که قیمت‌های خوبی دارند و در مراکز اصلاح نژاد استان هم موجودند، پرورش دهیم و نسلشان را تکثیر و نژادشان را اصلاح کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->